20 jaar Flying Service & Kitchenstaff

05
.
09
.
2024

20 jaar Flying Service& Kitchenstaff! 

De tijd vliegt... Flying Service & Kitchenstaff bestaat namelijk al 20 jaar! Om onze verjaardag te vieren trakteren we jullie op een nieuwe blogpost. Wat gaat er om in het brein van het duo dat de Flying Service & Kitchenstaff (en later, House of Hospitality) oprichtte?  

 

Dat duo is Rakki en Wout. Allereerst was er Rakki; na zijn studies en enkele jaren in de horeca besloot hij in 2004 om zijn eigen bureau, Flying Service, in Leuven op te starten. Al snel werd Flying Service kind aan huis bij het Sportpaleis, en een jaartje later werd het kantoor in Gent geopend. De beginjaren van Flying Service waren allesbehalve gemakkelijk. Rakki herinnert zich hoe ze werkten zonder smartphones en met beperkte communicatie opties. Mensen moesten naar kantoor komen om de planning te bespreken en wijzigingen door te geven. Dit zorgde echter wel voor een hechte band met het personeel. “Het klinkt als de Oertijd, maar het zorgde ervoor dat we veel dichter bij onze mensen stonden. Ze kwamen dagelijks langs en we bouwden een close band op.” aldus Rakki.

Vaak werd de vraag gesteld of er ook keukenpersoneel uitgestuurd kon worden, maar daarvoor had Flying Service een bondgenoot nodig. Daarom werd in 2013 Kitchenstaff, met haar oprichter Wout, de partner in crime van Flying Service. De logo's versmolten en Flying Service & Kitchenstaff was geboren. 

Wout werkte jarenlang in heel wat sterrenrestaurants, maar was op zoek naar een andere uitdaging. Hij merkte dat er geen kantoren waren die zich bezig hielden met het uitzenden van keukenpersoneel, en zag dus een gat in de markt. Omdat hij vooral interesse had in het commerciële, het plannen en het koken, was een synergie met Flying Service dé oplossing: Rakki nam de boekhouding over zodat Wout zich kon focussen op zijn passies.  

 

Wout vertelt hoe hij de eerste drie jaar keihard werkte om het bedrijf op te bouwen. Na drie jaar was Kitchenstaff net zo groot als Flying Service. Het waren heftige jaren, met enorm snelle groei. Maar ondanks de snelle groei, waren er uitdagingen. De kwaliteit leed onder de snelheid en er was weinig structuur.

 

Na een periode van turbulentie, stabiliseerde het bedrijf rond 2016– 2017. Wout en Rakki begonnen weer te dromen en plannen te maken voor verdere groei. Maar toen kwam corona.

Corona was een zware klap voor Flying Service & Kitchenstaff. Wout: “Je verliest alles wat je hebt opgebouwd en je verliest je menselijk kapitaal. Het was een heel moeilijke periode.” Gelukkig hadden ze een buffer opgebouwd door jaren van zorgvuldig beheer en konden ze de crisis doorstaan.

De focus werd verlegd naar tafelen aan huis en facility hosts, die met een verborgen glimlach nog steeds paraat stonden. Door de vele extra tijd dat het virus met zich meebracht, begonnen Rakki en Wout af te spreken met de oprichters van Hels, Blackfisk en Mira. Langzaamaan ontstond het idee om een netwerk te creëren met een gemeenschappelijke visie, waarden en normen en gedeelde doelen. Dit leidde tot de oprichting van House of Hospitality, een merk dat nu trots oplossingen biedt op veel verschillende vlakken binnen de evenementensector.  

Maar er bleven nieuwe uitdagingen komen. Na coronaperiode, waarin veel ex-Flyers en Keukenhelden noodgedwongen naar andere sectoren waren overgeschakeld, moesten ze de poule van medewerkers volledig opnieuw opbouwen. Dit bracht hen, Wout en Rakki, uit de comfortzone en dwong hen om het bedrijf te herdefiniëren en een vlucht vooruit te nemen. Deze periode werd benut om hard te investeren in de toekomst en structuur aan te brengen in de groei van het bedrijf. Vanaf dan werd er een fulltime marketeer ingezet en een HR-dienstopgericht. Daardoor kunnen de planners zich nu volledig focussen op hun kerntaak: de relatie klant-kandidaat. Deze strategische veranderingen hebben geholpen om sterker uit de crisis te komen en het bedrijf voor te bereiden opeen drukke en succesvolle toekomst.

 

En wat met de toekomst? Dat de sector stilletjes aan verandert ontkennen geen van beide, Rakki merkt bijvoorbeeld dat er op een andere manier naar eten wordt gekeken: gezondheid, lokale producten en minder vlees staan centraal. Ook is de rol van alcohol stevig geslonken en zijn alcoholarme drankjes relevanter geworden. Wout hamert dan weer op de digitalisering, waar Flying Service& Kitchenstaff onmogelijk kan achterblijven. “We blijven niet in het verleden haken,” zegt hij. “We omarmen nieuwe technologieën en zorgen ervoor dat we vooroplopen in de sector.”

Eén ding is zeker: het was, is en blijft geen gemakkelijke weg die deze twee horecafanaten bewandelen, maar dat ze ieder obstakel met glans zullen overmeesteren is zeker. En dat Flying Service & Kitchenstaff nog heel wat in petto heeft, bevestigen ze met een volmondige 'ja'. Zoals Wout het verwoordt: we're just getting warmed up. Ondanks 20 jaar actief in de sector, is de passie voor de sector alleen maar groter geworden.