Leer enkele van onze maîtres (wat beter) kennen!

07
.
12
.
2023

Een nieuwe maand, een nieuwe blogpost 🎉! Deze maand stellen we jullie voor aan twee van onze maîtres: Patrick en Kris. Patrick is reeds 13 jaar 😮 aan de slag bij ons als maître in Gent en Kris sinds 2019 als maître in Antwerpen. Samen met maître Antonio in Brussel/Leuven zijn de maîtres van onze #fskfamily een vaste waarde op elk evenement en zorgen, samen met onze medewerkers, dat onze onberispelijke reputatie standhoudt.

Dag Patrick en Kris, hoe zouden jullie het "maître zijn" omschrijven?

Patrick: Variërend, zeker bij Flying Service & Kitchenstaff. De maître is als het ware een kameleon die zich continu moet aanpassen aan de situatie. Het gaat telkens om een ander evenement met een andere klant die andere wensen heeft, maar ook vaak met ander personeel. Door ervaring leer je anticiperen.

Kris: We brengen een event van A tot Z in orde, dat gaat van de opbouw tot het personeel indelen. Belangrijk is dat de juiste mensen op de juiste plaats staan. Een maître is een echte problem solver, zodat zowel klant als gast met een goed gevoel naar huis gaan. Het is inderdaad belangrijk dat er geanticipeerd wordt zodat gasten niks merken van veranderingen behind the scenes. Externe factoren zoals het weer kunnen ervoor zorgen dat de oorspronkelijke plannen overboord gegooid worden en er snel geschakeld moet worden.

Hoe zijn jullie in de horeca gerold en waarom?

Patrick: Na mijn studies wetenschappen, die ik van mijn ouders moest volgen, heb ik hotelmanagement gestudeerd en avondschool gevolgd voor keuken en zaal. Ik ben op mijn 23ste begonnen als stagiair en erna maître geworden, wat ik zeker al 25 jaar doe. Het was al van kleins af aan dat ik ervan droomde om in de horeca te werken, en ik doe het nog steeds heel graag. In mijn hele leven ben ik nog geen week uit de horeca geweest.

Kris: Ik heb hotelschool gevolgd tot 1997, daarna ben ik opgeklommen van brasserie naar sterrenrestaurant. Ik koos voor de horeca omdat het mijn passie is; ik ben graag met mensen bezig en maak hen graag blij...en hen blij maken maakt mij blij! Ook de afwisseling sprak me erg aan: geen enkele dag is hetzelfde. Je komt op plekken waar niet iedereen komt, vaak met wauw-factor. Zo heb ik onder andere al meetings tussen buitenlandse staatshoofden mogen bijwonen en trouwfeesten van de rich and famous.

Hoe zijn jullie bij Flying Service & Kitchenstaff terechtgekomen?

Kris: In het verleden werkte ik reeds bij jullie als flexi in combinatie met het sterrenrestaurant, maar dan kreeg ik van jullie een offer you can't refuse, en de beslissing om over te schakelen naar Flying Service & Kitchenstaff was vlug gemaakt.
Patrick: Tijdens een wandeling in Gent ben ik het kantoor binnengelopen. Er werd gezegd dat ik een opleiding moest volgen om te beginnen bij jullie. Ik ging akkoord, op voorwaarde dat ik die opleiding mocht geven; ik was namelijk ook docent hotelmanagement.  

Wel, nu je het over de opleiding hebt, Patrick, kunnen we alvast verklappen dat we in de volgende blogpost eens een opleiding van jou bijwonen 🤫!

Wat is de rol van ons zaalpersoneel in jullie job?

Patrick: Heel belangrijk! Zonder de kelners is de functie van maître nutteloos. Kelners en maître werken nauw samen en zorgen er samen voor dat de klant en de gasten tevreden zijn.

Kris: Naast de klant en de gast blij maken is het ook belangrijk dat onze kelners met een goed gevoel naar huis gaan en met plezier hun job doen. Ik vind het belangrijk dat als iemand uitblinkt of een goed initiatief vertoont, hij hiervoor appreciatie krijgt.

Jullie geven ook de opleidingen voor zaalpersoneel, wat is de meerwaarde daarvan?

Patrick: In de opleiding leren we de basis aan. Om bij ons te werken heb je geen ervaring nodig, enkel de wil om te leren en om te werken!

Kris: We willen niemand on the field sturen zonder enige horeca-achtergrond of uitleg over wat je kan verwachten van Flying Service & Kitchenstaff en van de evenementen zelf. We laten niemand aan zijn lot over. Na de opleiding geven we feedback aan de planners; ik zeg er meteen bij wat volgens mij de ideale eerste opdracht is voor een bepaalde kandidaat. Zo worden onze medewerkers niet te snel overdonderd en kunnen we ze verder begeleiden tijdens de opdracht zelf.

Willen jullie nog iets toevoegen voor onze lezers?

Patrick: Werken in de horeca moet je graag doen, want het betekent dat je een deeltje van je sociaal leven “opgeeft”, want je werkt wanneer anderen feesten. Toch vind ik dat het bij Flying Service & Kitchenstaff relatief makkelijk is om mijn werk te combineren met mijn sociaal leven.  

Kris: Het mooiste is om iemand die zonder ervaring bij ons is gestart te zien doorgroeien naar iemand die andere mensen aanstuurt en motiveert!  

Zo, nu kennen jullie enkele van onze maîtres al wat beter. Misschien hebben jullie al eens samengewerkt met hen of zal je binnenkort een opleiding door hen bijwonen? Ook zin om één van onze maîtres beter te leren kennen en de wondere wereld van de horeca in te stappen als kelner? Of ga je liever in de keuken aan de slag?

Dat kan allemaal bij ons! Stuur jouw cv en motivatiebrief naar info@djobz.be en wie weet tot binnenkort 👋!